Τρίτη 21 Αυγούστου 2018

Το ανεπίτρεπτο των εγκωμίων στη Παναγία

 

Ηλίας Γεωργιάδης - Θεολόγος
Το 2000 είχα την ευλογία να προσκυνήσω τους ΑΓΙΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ και ελλείψει ψαλτών ο υπεύθυνος κανονάρχης ΚΕΛΑΙΔΙΩΝ ΜΕ «Έχρισε» πρωτοψάλτη. ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΨΑΛΑΜΕ ΣΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΗΣ και όταν ήλθε η ώρα να ψαλούν ΤΑ ΕΓΚΩΜΙΑ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΝΕΎΜΑ Ο ΚΕΛΑΙΔΙΩΝ ΝΑ ΜΗ ΨΑΛΛΩ…
Αργότερα με ενημέρωσε ότι ΜΟΝΟΝ Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ, ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΨΑΛΛΟΥΝ ΤΑ ΕΓΚΩΜΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ ΣΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΗΣ ΚΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΑΛΛΟΥ. Είναι απορίας άξιον και ΑΝΕΠΙΤΡΕΠΤΟΝ ΝΑ ΨΑΛΛΟΝΤΑΙ ΤΑ ΕΓΚΩΜΙΑ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΣΤΗΝ  ΕΛΛΑΔΑ.
Αμέσως οφείλουν οι ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ να απαγορεύσουν την καινοφανή υπερευσέβεια η οποία άρχισε επικίνδυνα να αναφέρονται εγκώμια και σε ΑΓΙΟΥΣ… ΕΓΚΩΜΙΑ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ  ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΨΑΛΛΕΙ ΜΟΝΟΝ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΑΥΘΩΡΕΙ  ΚΑΙ  ΠΑΡΑΧΡΗΜΑ ΕΠΑΝΕΛΘΟΥΝ ΑΠΑΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΜΑΣ
 
Ηλίας Γεωργιάδης - Θεολόγος
 
Αργυρή Νάκου - Θεολόγος
 
Θα συμφωνήσω με την άποψη του Ηλία Γεωργιάδη σχετικά με την καινοτομία των εγκωμίων της Παναγίας, που δυστυχώς διαδόθηκε στο χώρο της Ορθόδοξης Ελληνικής Εκκλησίας τα τελευταία χρόνια και θα επιχειρήσω να κατοχυρώσω τη θέση αυτή με γνώμονα την Ιερά Παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας η οποία είναι και η δεύτερη πηγή της πίστεώς μας.
Ιστορικά το θέμα έχει ως εξής: το 1865 η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος με εγκύκλιο απαγόρευσε την καινοτομία αυτή, η οποία είχε διαδοθεί από τις Κυκλάδες και τα Επτάνησα και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Θα θυμίσω ότι στα νησιά αυτά επικράτησε η παπική νοοτροπία που ισχύει ακόμα σε πολλά θέματα πίστεως, τέχνης και λατρείας. Το 1888 η Πρωτοσυγκελία του Πατριαρχείου εξέδωσε εγκύκλιο και απαγόρευσε ΚΑΙ αυτή την καινοτομία των εγκωμίων.
Τα τελευταία όμως περίπου 30 χρόνια άρχισε πάλι η καινοτομία αυτή να επικρατεί στον Ελλαδικό χώρο. Το θέμα ιστορικά έχει έτσι εν συντομία, όποιος θέλει περισσότερες πληροφορίες μπορεί να ανατρέξει στο μπλογκ «ΣΑΛΠΙΣΜΑ ΖΩΗΣ».
Και τώρα το μείζον γιατί η καινοτομία αυτή είναι ανεπίτρεπτη. Θα πει κάποιος «Ε, και τι πειράζει να ψάλλουμε και στη Παναγία μας Επιτάφιο Θρήνο τόσο ωραίος ύμνος που είναι, μας συγκινεί, κακό είναι;». Ε, ναι! Είναι κακό! Γιατί απομειώνει το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό,  ο οποίος είναι Θεάνθρωπος και μοναδικός σωτήρας.
Η Παναγία είναι η μητέρα του Θεού, όχι Θεός η ίδια, όπως την θέλουν οι Λατίνοι ή Παπικοί (αλλά όχι καθολικοί όπως ψευδώς αυτοαποκαλούνται). Οι Λατίνοι είναι αιρετικοί, κάποτε ήταν ορθόδοξοι, ο τελευταίος ορθόδοξος πάπας ήταν μέχρι το 1019. Έχουν υιοθετήσει από τότε πλείστα όσα αιρετικά δόγματα, κατά το δοκούν, ένα από αυτά είναι το δόγμα περί της ασπίλου συλλήψεως της Θεοτόκου, ω της βλασφημίας. Έχουν αναγάγει αυθαιρέτως την Παναγία σε Θεό με αυτό το δόγμα τους που δεν στηρίζεται ούτε στο γραπτό κείμενο, στην Αγία Γραφή, ούτε στην Ιερά Παράδοση. Η άσπορος σύλληψη ανήκει μόνο στον Υιό Της και Θεό Της όπως Τον αποκαλεί η Ίδια, ζώντας συνεχώς στην σκιά Του και απολαμβάνοντας την Θεότητά Του μυστικώ τω τρόπω. Ρωτήσαμε Την ίδια αν θέλει αυτή τη λαθεμένη τιμή που της αποδίδουμε; Κατά την Ορθόδοξη πίστη η Παναγία είναι η μητέρα Του Θεού και όχι η ίδια Θεός, όπως αυθαιρέτως ισχυρίζονται οι Λατίνοι, ούτε απλώς συνηθισμένος άνθρωπος όπως πιστεύουν, δηλαδή βλασφημούν, οι Προτεστάντες. Είναι όχι μόνον Αγία αλλά Υπεραγία. Αυτή η δογματική αλήθεια εκφράζεται και στην πλούσια ορθόδοξη υμνογραφία και στην αγιογραφία αλλά και στην ναοδομία. Σας θυμίζω τη θέση μέσα στο ναό που αγιογραφείται. Η πλατυτέρα στην κόγχη του Ιερού Βήματος αγιογραφείται πιο ψηλά από τους Αγίους και στα πλαϊνά κλίτη. Αλλά ο Παντοκράτορας αγιογραφείται ψηλά στον τρούλο, πιο ψηλά δηλαδή από την Παναγία. Είναι δηλαδή Υπεραγία αλλά όχι Θεός. Στον μέσον δηλαδή είναι η αλήθεια περί αυτής. Είναι η πρώτη μετά τον Ένα μαζί με τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, όπως αγιογραφείται στην μεγάλη Δέηση, δηλαδή στο μέσον ο Χριστός και δεξιά και αριστερά η Παναγία και ο Πρόδρομος.
Οι Προτεστάντες βέβαια συνεχίζουν να βλασφημούν και τοποθετούν, κατά το δοκούν πάλι, τον Απόστολο Παύλο μετά τον Πρώτο. Η Παναγία για τους Ορθοδόξους, όταν δεν Λατινίζουν ή Προτεσταντίζουν, κατέχει τα δευτερεία της τιμής. Ας αφήσουμε λοιπόν κάτι παραπάνω για τον Κύριο μας και Θεό μας. Τα «εγκώμια» ΜΟΝΟΝ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΟΝ.
 
Αργυρή Νάκου - Θεολόγος