ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Κ. ΣΑΡΑΝΤΙΔΗ
Στον Τσεσμέ της Μ. Ασίας, οι ραγιάδες χάρηκαν πολύ όταν τσακίστηκε η σουλτανική αρμάδα από τον τσαρικό στόλο του Ορλόφ. Υπάρχει όμως κι ένα παράξενο παρασκήνιο. Λέγεται ότι ένας γκεβεζές (αστείος) Έλληνας είχε στοιχηματίσει τότε μ’ έναν πλούσιο Ρωμιό να καταραστεί φωναχτά μπρος στους σουλτανικούς τον στόλο τους κατά την αναχώρηση κι αυτοί ευχαριστημένοι να το πάρουν ως ευχή! Στον γιαλό, την ώρα που σαλπάριζαν τα σουλτανικά καράβια, ο γκεβεζές φώναξε: «Ώρα καλή στην πρύμνη σας και αέρα στα πανιά σας κι ούτε πουλί πετούμενο να μην βρεθεί μπροστά σας!» Οι άνθρωπο του Δοβλετιού ευχαριστημένοι είπαν: «Βάι! Βάι! Να κι ένας πιστός μας γιουνάν! Εύχεται στον στόλο μας να ταξιδέψει χωρίς να βρει καμία δυσκολία». Ο γκεβεζές όμως εννοούσε άλλο: «Πηγαίνετε κατ’ ανέμου και μη φθάσετε ποτέ πουθενά, δηλαδή να χαθείτε, χωρίς να συναντήσετε ούτε πουλί»! (όπου στη θάλασσα πετούν πουλιά, η στεριά είναι κοντά) κι ο πλούσιος του έδωσε το ποσό που είχαν στοιχηματίσει. Έτσι λέγεται πως προέκυψε η έκφραση. Θα επανέλθουμε. Η Ημερίδα της 22ας Ιουνίου για το ουκρανικό, ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Υπήρχε μια ειδοποιός διαφορά με την περσινή της αποτείχισης και μία ομοιότης. Η ομοιότητα συνίσταται στον εποχικό χρόνο. Τέλη Ιουνίου με ανεβασμένη καλοκαιρινή θερμοκρασία και με τον κόσμο σε παραλίες, σαββατιάτικα να κάνεις ημερίδα για δύσκολα εκκλησιολογικά και δογματικά θέματα, είναι δύσκολο. Δεν πουλάει! Κι όμως… «πούλησε» κι ο «τζίρος» ήταν μεγάλος. Ανάλογο και το κέρδος. Την «εφορία» δεν τη φοβόμαστε. Αν το κέρδος είναι μεγάλο, ας πάρει. Εμείς θα ξαναεπενδύσουμε.
Κάπως έτσι έγιναν τα πράγματα πέρυσι και φέτος το ίδιο και καλύτερα. Πολύ καλύτερα! Εξαιρετικές και σαφείς εισηγήσεις μέσα στο θέμα και στον χρόνο από άριστους ομιλητές, σωστό προεδρείο, καλοί χαιρετισμοί, δύο φορές ερωταπαντήσεις και σχολιασμοί από το κοινό, στην ώρα της η λήξη, άνετος και πολυτελής ο χώρος, αποτελεσματικοί και χρήσιμοι οι «ακροβολισμένοι» βοηθοί. Τρία ορθόδοξα σωματεία αρμονικά συνεργαζόμενα και οικονομικά συνεισφέροντα, πέτυχαν ό,τι δεν κατάφεραν σε τρία χρόνια τουλάχιστον, να πραγματοποιήσουν όλες οι επισκοπές και αδελφότητες και Μονές και άλλα σωματεία και ενώσεις μαζί στον ελλαδικό χώρο!
Η διαφορά έγκειται στο ότι η περσινή Ημερίδα αναφέρονταν στην ψευδοκολυμπάριο σύναξη προ δύο ετών, τότε. Η φετινή, παραγματοποιήθηκε μεσούσης της ουκρανικής εκκλησιαστικής κρίσεως και του υπό διαμόρφωση τεράστιου σχίσματος. Μάλιστα πολλά στοιχεία, αναφορές και γεγονότα που παρατέθησαν δεν απείχαν παρά λίγα μόνο εικοσιτετράωρα από τη γένεσή τους. Πιο μέσα και άμεσα στα γεγονότα δεν γίνονταν! Εύγε, συγχαρητήρια και μπράβο σε όλους! Ο κόσμος που ενδιαφέρονταν έμαθε πολλά, απορίες λύθηκαν, η άλλη πλευρά προσπαθεί να αντιδράσει και η δήθεν ρωσική χρηματοδότηση γελοιοποιήθηκε. Όλα καλά!
Στην αντίπερα όχθη, δεν θα σταθούμε πολύ. Διακρίνουμε όμως και ξεχωρίζουμε την τελευταία παράγραφο του πρώτου μέρους των δημοσιευμένων λεχθέντων και πραχθέντων του νυν νέου αρχιεπισκόπου Αυστραλίας Μακαρίου. Παρατηρούμε από τις πηγές ότι στα προηγούμενα, λέει πολλά. Εκκλησιαστικές ανοησίες. Κυριολεκτούμε και δεν ειρωνευόμαστε ούτε έχουμε καμία πρόθεση να θίξουμε πρόσωπα. Το πρόσωπο κατά πάντα ιερό και μάλιστα ενός κανονικού (ακόμη) αρχιερέα σε σημαντικότατο τόπο. Ο επιθετικός προσδιορισμός γραμματικά νοηματοδοτεί το ουσιαστικό που προσδιορίζει. Πάντοτε. Η α-νοησία, στέρηση νοητικών συνειρμών, κατά τα εκκλησιαστικά πάντοτε, στο συγκεκριμένο.
Στην προτελευταία παράγραφο λοιπόν του κειμένου ξεχωρίζουμε τα εξής λεχθέντα του Μακαρίου στις 15/2/2017: «Ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἶναι γεγονός καί πραγματικότητα. Παρά τίς ἀνατριχιαστικές κραυγές παράνοιας καί κακοήθειας ὁρισμένων ἀδελφῶν μας, ἡ ἀρχή ἔγινε. Ἡ ὁμορφιά τῆς Συνόδου δέν βρίσκεται πρωταρχικά στά κείμενά της. Ἡ ὀμορφιά της βρίσκεται σ᾽ αὐτό τό ἴδιο τό γεγονός τῆς συγκλήσεώς της. Ἐνδεχομένως νά ὑπάρξουν στό μέλλον παρεμβάσεις καί ἀλλαγές, συμπληρώσεις ἤ καί βελτιώσεις ἐπί τῶν κειμένων, ἀλλά αὐτές θά γίνουν ἀπό μιά ἄλλη Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδο, πού θά ὀνομαστεῖ Δευτέρα, διότι ἡ Πρώτη ἤδη πραγματοποιήθηκε».
Τι μας λέει τρέχοντας στον κατήφορό του δηλαδή ο άνθρωπος; Ξεκινά (ξεκινούν) νέα αρίθμηση. Από την αρχή: 1η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος, 2η αυτή που θα γίνει κ.ο.κ. Κατά τον Αναστάσιο Αλβανίας, το Κολυμπάρι είναι άλλου τύπου σύνοδος. Ναι, συμφωνούμε. Δεν είναι επόμενη τοις αγίοις πατράσι, γι’ αυτό ούτε αγία ούτε μεγάλη ούτε σύνοδος. Γι’ αυτό και αγνοούν τις προηγούμενες εννέα (9) Οικουμενικές και ξαναμετρούν από την αρχή. Το ομολογούν στεγνά οι άνθρωποι! Ξαναρχίζουν το ταξίδι με το σκάφος της Εκκλησίας. Προορισμός; Διερωτώμεθα αν τον γνωρίζουν. Οι πίσω απ’ αυτούς αόρατοι, οι λεγόμενοι υπόγειοι, γνωρίζουν πολύ καλά. Αν υπόγειοι είναι και αρχιερείς, δυστυχία στην ψυχή τους. Αν πιστεύουν σε ψυχή. Με τέτοιες ενέργειες δεν μπορεί να πιστεύουν ορθόδοξα αλλά ας παραμείνουμε μόνο σε υποθέσεις. Για την ώρα.
Τι σχέση όμως μπορεί να έχει το ορθόδοξο, μικρό έστω, ποίμνιο με αυτά και με αυτούς; Ουδεμία. Στη φωλιά μας, προστατευμένοι! Μέχρι νεωτέρας. Για τους υπόλοιπους, ώρα καλή στην πρύμνη τους κι αέρας στα πανιά τους, στο νέο τους ταξίδι. Τι θα βρεθεί μπροστά τους, πετούμενο, αιωρούμενο ή κεραυνός, καθόλου δεν θέλουμε να το έχουμε μαζί μας. Ούτε να το βλέπουμε ούτε να το αντικρίζουμε ούτε να το συμμαζεύουμε.