ΣΧΟΛΙΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ: Πήραμε ανωνύμως από φίλο του ιστολογίου μας το παρακάτω σχόλιο.
Θεωρούμε ότι πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπόψη όσοι παίρνουν θέση για το Ουκρανικό θέμα, και επηρεάζονται από τις θέσεις του Σεβασμιότατου Ιεροθέου.
Λέγει ο ανώνυμος σχολιογράφος:
Ήθελα να γράψω μερικές σκέψεις, είναι όμως
τόσο κουραστικό αυτό το κείμενο, δεν καταλαβαίνει κανείς γιατί το έκανε αυτό.
Είναι βέβαιο ότι πρόκειται για έναν ευσεβή άνθρωπο ο οποίος έχει προσφέρει πάρα
πολλά και πρέπει να του φέρονται με ευγένεια και σεβασμό. Ποιος δεν έχει
ωφεληθεί πνευματικά από το βιβλίο του «Μια βραδιά στην έρημο του Αγίου Όρους»,
το οποίο για πάρα πολλά χρόνια εκτύπωνε ανωνύμως και τόσα άλλα κείμενα και
βιβλία του με τα οποία μας έχει διδάξει.
Χωρίς να το επιδιώκει όμως (;;;) αυτό που επιχειρεί είναι αυτό που
κάνουν όσοι δεν θέλουν να διδαχθούν και να εφαρμόσουν όσα διδάσκει η Εκκλησία, σχετικοποιούν. Είναι άλλο πράγμα η
ερμηνεία η οποία αναδεικνύει ένα ζήτημα εμπλουτίζοντας το και άλλο η
σχετικοποίηση η οποία αρνείται τον πυρήνα του ζητήματος. Η Παναγία εμφανίστηκε
στον ασκητή μοναχό στην μονή Ζωγράφου και τον ειδοποίησε «έρχονται οι εχθροί μου και οι εχθροί του Υιού μου». Η
σχετικοποίηση εφευρίσκει επιχειρήματα για να αρνηθεί την αξία όσων είπε η
Παναγία και να τα ακυρώσει. Το είπε για την συγκεκριμένη περίοδο, όχι για
σήμερα. Όχι για όλους τους ρωμαιοκαθολικούς , άλλο τότε άλλο τώρα, όχι για
όλους οι οποίοι δέχονται τα μυστήρια των ρ/κ, η τάδε σύνοδος είπε έτσι, τα
συγκεκριμένα πρόσωπα μόνον εννοούσε κ.α.ο. Η ερμηνεία ασχολείται με το κείμενο
και διδάσκει ορθό φρόνημα, εμπλουτίζοντας το ζήτημα και αναδεικνύοντας τον
πυρήνα του. Ότι ο ρ/κ είναι εχθρός του Θεού και της Θεοτόκου , όσοι δέχονται τα
μυστήρια τους και νοθεύουν την Ορθόδοξη πίστη είναι εχθροί του Θεού. Η ένωση και η ειρήνη με αιρετικούς είναι
έχθρα προς τον Θεό. Όσοι κάνουν παρόμοια είναι τραγικώς προβληματικά
πρόσωπα και διαχρονικό παράδειγμα προς αποφυγήν με υπόδειξη της Θεοτόκου. Στην
αρχή μας λέει ο μητροπολίτης ότι οι κανόνες είναι σεβαστοί και πρέπει να
τηρούνται… ΑΛΛΑ (το καταστρέφει) η Εκκλησία είναι πάνω από τους κανόνες, η
Εκκλησία έκανε τους κανόνες και δεν πρέπει να γινόμαστε νομικιστές και να
προσηλωνόμαστε στο γράμμα των κανόνων, αλλά στο πνεύμα τους. Αναφέρεται
προφανώς σε όσους Έλληνες επικαλούνται τους κανόνες ότι «Ο κοινωνών ακοινωνήτω ακοινώνητος έστω». Μην γίνεστε νομικιστές
μας λέει η Εκκλησία είναι πάνω από τους κανόνες. Και στους Ρώσους οι οποίοι
αναγνωρίζουν τα μυστήρια των ρ/κ και τους λέει υποκριτές. Μα η παγκόσμια
Εκκλησία αναγνώρισε εδώ και αιώνες ότι η Ουκρανία ανήκει στην Ρωσία, εδώ και
δεκαετίες ότι ο Φιλάρετος είναι καθηρημένος και αναθεματισμένος, ο Μακάριος
αχειροτόνητος. Μία σύνοδος (όπως μας λέει πολλές φορές παρακάτω η οποία έχει
τον κυρίαρχο λόγο σε αυτά τα ζητήματα) μόνον τυπικά θα επικυρώσει όσα έχουν ήδη
επικυρωθεί πανορθοδόξως εδώ και αιώνες και εδώ και δεκαετίες. Οι σύνοδοι δεν είναι σώμα ανισόρροπων να
λένε και να ξελένε μετά από δεκαετίες και αιώνες. Στην περίπτωση των
σχισματικών Ουκρανών και σύνολη η Εκκλησία έχει αποφανθεί και οι σχετικοί
κανόνες εφαρμόστηκαν. Δεν υπάρχει
προβληματική πτυχή, τι νόημα έχει να θολώνει κάποιος τα νερά με ψευτοδιλήμματα
και βαρύγδουπες ψευτοθεολογίες.
Αυτά που λέει ο π. Γ. Φλωρόφσκυ είναι οι
οικουμενιστικές θέσεις σήμερα και ορθοδόξων αλλά και προτεσταντών. Στην
Ορθοδοξία λένε οι ορθόδοξοι οικουμενιστές υπάρχει το πλήρωμα της χάριτος, ΑΛΛΑ
( το ακυρώνουν) έχουν και οι εκτός αιρετικοί και σχισματικοί ψήγματα χάριτος,
όχι όμως πλήρη την χάρη, έχουν όμως Χάρη (
Χάρις σημαίνει σώζουσα κατάσταση. Όλη όμως η διδασκαλία της Αγ. Γραφής και των
πατέρων διδάσκουν τα αντίθετα) όταν προσέλθουν στην εκκλησία μας λένε
θα λάβουν όλη την Χάρη. Αυτά λένε και οι ρ/κ για τον εαυτό τους. Οι
προτεστάντες λένε όλοι έχουν ψήγματα αληθείας. Ένας μύλος ιδεών, άσχετος με την
διδασκαλία των πατέρων που είναι σαφής ότι οι αιρετικοί και οι σχισματικοί δεν
έχουν σώζουσα Χάρη Θεού. Αυτές οι
θεωρίες προσβάλουν και τον κόπο που έκαναν οι άγιοι εναντίον των αιρέσεων και
των σχισμάτων και την ίδια την Εκκλησία ως ταμειούχο Αληθείας και Χάριτος.
Αλλού λέει ότι είναι βαρύτατη βλασφημία να πει κανείς ότι οι σχισματικοί
μολύνουν την ιερωσύνη κ.λ.π. Η ιερωσύνη βεβαίως δεν μολύνεται ως προ την
θεοϊδρυτη καταγωγή της, από ανάξιους κληρικούς, μολύνεται όμως ως προς την
ποιμαντική-σωστική διακονία της όταν μολυνθεί ο κανονικός κλήρος της εκκλησίας
με σχισματικούς και αιρετικούς κληρικούς γιατί τα μυστήρια που τελούν οι
αμετανόητοι σχισματικοί και αιρετικοί είναι σωτηριολογικά προβληματικά έως
ανυπόστατα--ανύπαρκτα.. Πριν από πολλά χρόνια ένας αγιορείτης μοναχός, τον
οποίο γνώριζα και εγώ, εμφανίστηκε σε μία περιοχή στην Κρήτη ως κληρικός,
τελούσε την Θ. Λειτουργία, έκανε μυστήρια, άλλες ιερατικές πράξεις για περίπου
έξι μήνες σε ένα χωριό, μέχρι που διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν ιερέας αλλά πλανεμένος
μοναχός. Όσα έκανε αυτός ο άνθρωπος βεβαίως δεν μολύνουν την Εκκλησία του
Χριστού, ούτε την Θεοΐδρυτη ιεροσύνη, τα μυστήρια όμως που τέλεσε, και οι Θ.
Λειτουργίες είναι μη υπαρκτά, δεν μετέδωσε καμία Χάρι Θεού. Το τι θα κάνει η
Εκκλησία μετά είναι ζήτημα ποιμαντικών χειρισμών οι οποίοι έχουν όμως όρια, δεν
γίνεται να αναγνωριστούν ανυπόστατα μυστήρια. Εάν ένας αμετανόητος σχισματικός
Ουκρανός επίσκοπος λάβει μέρος σε μία χειροτονία επισκόπου τότε είναι
προβληματική η τέλεση αυτής της νέας χειροτονίας γιατί ο αμετανόητος
σχισματικός ή αχειροτόνητος δεν έχει Θεία Χάρι για να μεταδώσει. Αυτά τα
πράγματα δεν φαίνεται να τα καταλαβαίνει ο μητροπολίτης Ναυπάκτου.''