Αυτά που οφείλει να ερωτά και να γνωρίζει
- Κάθε υπεύθυνος άνθρωπος
- Και κάθε υπεύθυνος πολίτης
ΕΙΣΑΓΩΓΉ
Κατά τη διάρκεια της αλματώδους ανάπτυξης της παγκόσμιας κρίσης του 2008, που έπληξε με τον πιο απάνθρωπο και δόλιο τρόπο την Ελλάδα το 2010, εμφανίστηκε η ευρείας γεωγραφικής έκτασης λαίλαπα της επιδημίας του covid19, που έπληξε κυρίως τις χώρες του ανεπτυγμένου οικονομικά κοινωνικοπολιτικού συστήματος του πλανήτη. Η λαίλαπα αυτή δεν είναι μια επικίνδυνη επιδημία που απειλεί τη δημόσια υγεία, αλλά μια πραγματική κρίση, όχι μόνο γιατί έχει καταστροφικές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία, αλλά και γιατί πλήττει και βαθύτερα τον πολιτισμό με σοβαρές παραβιάσεις των αρχών προστασίας της αξίας και της προσωπικότητας του ανθρώπου.
Και στις δύο ιστορικά κορυφαίες κρίσεις, δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς τρία στοιχεία που τις συνδέουν: πρώτον, τον σύντομο χρόνο που μεσολάβησε για να ακολουθήσει η δεύτερη πριν ακόμη λήξει η πρώτη, δεύτερον, τις ριζικές για την υπόσταση του οικονομικού συστήματος συνέπειες της αντιμετώπισης και των δύο, τρίτον, την ομοιότητα του τρόπου επιβολής των μέτρων για την αντιμετώπιση και των δύο κρίσεων.
Το πρώτο στοιχείο έχει σημασία, όχι για τη βραχύτητα του χρόνου αυτήν καθ’ εαυτήν, αλλά λόγω των δύο επόμενων στοιχείων: το ότι και οι δύο κρίσεις έπληξαν στα θεμέλιά του το οικονομικό σύστημα του παραδοσιακού καπιταλισμού και το ότι το σύστημα μέτρων αντιμετώπισης των δύο κρίσεων επιβλήθηκε με τη δημιουργία ψυχολογικού τρόμου: η πρώτη για την οικονομική κατάρρευση των κοινωνιών που θα προκαλούσε και η δεύτερη για τη μαζική θνησιμότητα που θα προκαλούσε η λοίμωξη. Το ότι και οι δύο κρίσεις πλήττουν τις βάσεις του οικονομικού συστήματος εννοούμε το εξής:
Πρώτον ότι και οι δύο κρίσεις έπληξαν και πλήττουν θανάσιμα τον μεσαίο χώρο των επιχειρήσεων παραγωγής οικονομικών αγαθών, οι οποίες αποτελούν τον κορμό του παραδοσιακού καπιταλιστικού συστήματος, καθώς και τον κορμό των εθνικών οικονομιών, όπου η πολιτική του εθνικού κράτους και ο ιδιοκτήτης μέσω του θεσμού προστασίας της ιδιοκτησίας παίζουν ακόμη, πολύ μειωμένο μεν, αλλά κάποιον μικρό καθοριστικό ρόλο στην εξουσία διαχείρισης των πηγών και της επένδυσης του κεφαλαίου.
Δεύτερον, και στις δύο περιπτώσεις έγινε χρήση λήψης αυστηρότατων μέτρων «προστασίας» της οικονομίας η πρώτη και της δημόσιας υγείας η δεύτερη.
Τρίτον, για την επιβολή των μέτρων χρησιμοποιήθηκαν επιτυχώς και στις δύο κρίσεις σε πλήρη έκταση οι μέθοδοι του κοινωνικού σοκ και της κοινωνικής φοβίας, κυρίως δε της πλύσης εγκεφάλου. Με αυτές τις μεθόδους, που εφάρμοσαν όλες οι κυβερνήσεις της Δύσης και άσκησε το σύνολο των ΜΜΕ, προβλήθηκε με τον πιο εκφοβιστικό και τρομοκρατικό τρόπο καταστροφική επικινδυνότητα της οικονομικής κρίσης και της επιδημίας, πάντοτε δε με ασαφείς επεξηγήσεις, χωρίς τεκμηρίωση και με αποκλεισμό κάθε διαλόγου. που θυμίζουν μεθόδους ολοκληρωτισμού.
Τέταρτον, και στις δύο κρίσεις έγινε και γίνεται συνεχώς, για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, τόσο εκτεταμένη (από όλη τη Δύση) παραβίαση όλων των θεμελιωδών αρχών νομιμότητας: των αρχών προστασίας της αξίας του ανθρώπου, των δικαιωμάτων του ανθρώπου και της δημοκρατικής αρχής, χωρίς καμιά αντίδραση σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο και με πλήρη απώλεια της κοινωνικής ευαισθησίας.
Όλα αυτά αποτελούν βάση βαθύτερων σκέψεων, το περιεχόμενο των οποίων μας έχει απασχολήσει πολλές φορές από το 2010 σε σχέση με την πρώτη κρίση. Εδώ θα καταθέσομε, αντί για θέσεις και σκέψεις δικές μας, δικαιολογημένα ερωτήματα για τη σημερινή κρίση της επιδημίας του covid19 και των μέτρων αντιμετώπισής της, τα οποία πρέπει να έχει θέσει μέσα του κάθε υπεύθυνος άνθρωπος και πολίτης, που διατηρεί ζωντανή τη συνείδηση του υπεύθυνου μέλους της κοινωνίας. Αυτά τα ερωτήματα είναι πρόσφορα για να διασωθεί η σκέψη και η ελευθερία της προσωπικότητας και να καταπολεμηθεί η υποδούλωση του ανθρώπου.
Επειδή σήμερα τα ερωτήματα που αφορούν και υπερασπίζονται το ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον, για ευνόητους λόγους, στιγματίζονται εύκολα ως «λαϊκισμός» και ως «αντικοινωνική αντίδραση», επισημαίνω προκαταρκτικά ότι όσα αναφέρω εδώ δεν αποτελούν κανενός είδους κομματική αντιπολίτευση, ούτε εκφράζουν αντίθεση προς τα μέτρα, που επιβλήθηκαν με βάση την πραγματική και σωστά ερμηνευμένη γνώμη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και της Ιατρικής Επιστήμης. Αντίθετα, τα ερωτήματα είναι προϊόν της συνείδησης της ευθύνης που πρέπει να έχει κάθε άνθρωπος ως μέλος της ανθρώπινης κοινωνίας και κάθε πολίτης μιας πολιτείας. Πρόκειται για διατύπωση ερωτημάτων, των οποίων η θέση και η αξίωση απάντησης αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα, που εγγυώνται το διεθνές δίκαιο και τα συντάγματα όλων των δημοκρατικών χωρών. Μοναδικός σκοπός των ερωτημάτων είναι η κίνηση κοινωνικού διαλόγου, ο οποίος αποτελεί την πηγή ύπαρξης της ανθρώπινης κοινωνίας, τη βάση της ελευθερίας του ανθρώπου και της δημοκρατίας και ο οποίος, παρα ταύτα, έχει εκλείψει από την πολιτική κοινωνία που φαίνεται να λειτουργεί σήμερα ως αγέλη. Οι θέσεις και τα ερωτήματα που ακολουθούν, καταβλήθηκε προσπάθεια να θεμελιώνονται στα πορίσματα των επιστημονικών κλάδων της πολιτικής επιστήμης, της κοινωνιολογίας, της επικοινωνίας και ενημέρωσης και της επιστήμης του δικαίου, τόσο ως προς την ουσία, όσο και ως προς τη συνταγματική και τη διεθνή νομιμότητά τους. Κάθε επιστημονικά θεμελιωμένη αντίρρηση σ’ αυτά είναι επιθυμητή για χάρη της αλήθειας.
ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ
Για να γίνουν κατανοητά τα ερωτήματα που θα ακολουθήσουν, επισημαίνονται ορισμένες, κατά τη γνώμη μου, κοινώς γνωστές και αποδεκτές θέσεις, στις οποίες και στηρίζονται οι απορίες μας:
1. Η Επιστήμη εκφράζει -όπως και για κάθε αντικείμενο επιστημονικής γνώσης- για την εμφάνιση και εξάπλωση του ιού cοvid19 απλή γνώμη τόσο με τη μορφή της σύστασης προς το κοινό, όσο και με τη μορφή της πρότασης γνώμης προς την πολιτεία ως προς τα επιστημονικώς κατάλληλα μέτρα προληπτικής ή κατασταλτικής αντιμετώπισής του. Η ευθύνη της θεμελιώνεται ως προς το δικαιολογημένο ή μη του τυχόν επιστημονικού λάθους. Αυτό δεν μπορεί, ούτε επιτρέπεται να ελεγχθεί χωρίς θεμελιωμένη επιστημονική γνωμοδότηση. Οι πολίτες γενικά είναι ελεύθεροι να ακολουθούν ή να μην ακολουθούν τις συστάσεις της Επιστήμης προς το κοινό.
2. Η επιβολή υποχρεωτικών μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας ανήκει αποκλειστικά στην πολιτεία, η οποία έχει η ίδια και τα εντεταλμένα όργανά της (η πολιτική ηγεσία του πολιτεύματος και τα αρμόδια όργανα της εκτελεστικής εξουσίας, νοσοκομεία κ.λπ.) την ευθύνη για τη νομιμότητα των μέτρων, καθώς και των οργάνων της δικαστικής λειτουργίας για την τήρηση της νομιμότητας. Η επιβολή των μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας αποτελεί όχι δικαίωμα, αλλά υποχρέωση του κράτους, που επιβάλλει το σύνταγμα κάθε χώρας και το διεθνές δίκαιο.
3. Το κράτος και ο κάθε αρμόδιος διεθνής ή κρατικός φορέας δημόσιας εξουσίας, πριν και κατά τη διάρκεια της επιβολής των μέτρων, οφείλουν να σταθμίζουν τις βλάβες, τους κινδύνους και τον βαθμό επικινδυνότητάς τους, που προκαλούν στα άλλα ζωτικά συμφέροντα και στις άλλες βασικές ανάγκες της κοινωνίας και της πολιτείας (κυριαρχία, επιβίωση, κοινωνική συμβίωση, προστασία από τις άλλες ασθένειες) και να αποφασίζουν τη επιβολή ή μη, καθώς κα την έκταση και το είδος ή τον τρόπο συνέχισής τους. Επομένως στην ευθύνη της πολιτείας και των οργάνων της ανήκει, εκτός από την επιβολή: η επιλογή του είδους, η έκταση, η διάρκεια, η αυστηρότητα, η επιλογή των εξαιρέσεων κ.λπ. των μέτρων. Επίσης: τα μέτρα πρέπει να είναι νόμιμα, να γίνονται, δηλαδή, με νόμιμο τρόπο και με πιστή εφαρμογή των οδηγιών της επιστήμης. Δε δικαιολογούνται μέτρα τα οποία δε συνιστά η επιστήμη για τον συγκεκριμένο κίνδυνο, αλλά επιβάλλονται, για να διευκολυνθεί το κράτος στην τήρηση των νόμιμων μέτρων. (Για παράδειγμα, απαγορεύεται η κυκλοφορία σε ακατοίκητους χώρους, για να μην έχει το βάρος της επιτήρησης το κράτος)
4. Τα κράτος έχει την υποχρέωση, από ρητές διατάξεις του Συντάγματος και από θεμελιώδεις αρχές του διεθνούς δικαίου, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κινδύνου, να προβαίνει στην επιβολή επίταξης εργασίας και μέσων παροχής υπηρεσιών όλων των αναγκαίων κατηγοριών (ιατρικού, νοσοκομειακού, εργατικού βοηθητικού προσωπικού όλων των υπηρεσιών, φρούρησης και ελέγχου τήρησης των μέτρων κ.λπ.). Επίσης έχει την υποχρέωση να αξιοποιεί πλήρως τον εθελοντισμό και κάθε εθελοντική προσφορά από το εσωτερικό και το εξωτερικό.
5. Το κράτος έχει το δικαίωμα και την υποχρέωση να αξιώνει από τους οργανισμούς της διεθνούς κοινότητας, των οποίων αποτελεί μέλος, τη συμβολή τους στην αντιμετώπιση του κινδύνου, ιδίως στην περίπτωση αναγκών, η ικανοποίηση των οποίων υπερβαίνει τις δυνάμεις του.
6. Το κράτος έχει αμέριστη την ευθύνη για τη νόμιμη ενημέρωση της κοινωνίας. Συγκεκριμένα, έχει την υποχρέωση από το Σύνταγμα και το διεθνές δίκαιο για σωστή, αντικειμενική πλήρη και καθημερινή ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου για την πορεία του κινδύνου, για την αναγκαιότητα των επιβαλλόμενων μέτρων και για το κοινωνικό και οικονομικό κόστος των μέτρων αντιμετώπισης, αποφεύγοντας να δημιουργεί φοβίες και εσφαλμένες εντυπώσεις.
7. Το κράτος έχει την υποχρέωση να ενημερώνει επίσημα και αντικειμενικά το ίδιο την κοινωνία και να ελέγχει την ενημέρωσή της από ιδιωτικούς φορείς, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την τεκμηριωμένη επιστημονική γνώση που υπάρχει σήμερα, την επικίνδυνη ενημέρωση από τα έντυπα, τα οπτικοακουστικά και τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, που εκμηδενίζει την προσωπική κρίση των αποδεκτών, εμφυτεύει την ενημερωτική γνώση με τρόπους «πλύσης εγκεφάλου», δημιουργίας κοινωνικής φοβίας, τεχνητών επιθυμιών και προσδοκιών, εικονικών εντυπώσεων και παραστάσεων, εφησυχασμών, ευκολιών διαβίωσης κ.ά., μεταβάλλοντας την κοινωνία ανθρώπων σε κοινωνία αγέλης.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Με αυτές τις θέσεις, η επιβολή των μέτρων για την αντιμετώπιση του covid19 στην Ελλάδα και διεθνώς, λόγω και της πρωτοφανούς αυστηρότητας και έκτασης και των επίσης πρωτοφανών συνεπειών του για το κοινωνικό σύνολο, είναι φυσικό να δημιουργεί σε κάθε υπεύθυνο άνθρωπο τα ακόλουθα ερωτήματα:
Ερωτάται:
Η θέση του ΠΟΥ και της ιατρικής επιστήμης είναι γνωμοδοτική σύσταση μέσων πρόληψης της μετάδοσης του ιού με όλες τις ελλείψεις γνώσης του, ή επιτακτική σύσταση επιβολής των μέτρων με πλήρη βεβαιότητα για την αποτελεσματικότητά τους;
Την απάντηση πρέπει να δώσει και ο ΠΟΥ και οι ελληνική ιατρική επιστήμη.
Ερωτάται:
Σε σύγκριση με άλλες μέχρι σήμερα γνωστές επιδημίες μεγάλης θνησιμότητας και ευρείας διεθνούς εξάπλωσης και με βάση την πραγματική έκταση εξάπλωσης του κορωνοϊού, είναι επιστημονικά δικαιολογημένος ο νέος όρος «πανδημία» και η επισήμανση της υψηλής επικινδυνότητάς του, που εντείνουν τη φοβία; Υπάρχει επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση;
Ερωτάται:
Δε θα έπρεπε να υπάρχει μια επεξήγηση για την παλινδρόμηση αυτή ενός τόσο συνηθισμένου μέτρου; Ήταν τόσο δύσκολο επιστημονικά να διαγνωσθεί εξαρχής η χρησιμότητα ή μη αυτού του μέτρου;
- Κάθε υπεύθυνος άνθρωπος
- Και κάθε υπεύθυνος πολίτης
ΕΙΣΑΓΩΓΉ
Κατά τη διάρκεια της αλματώδους ανάπτυξης της παγκόσμιας κρίσης του 2008, που έπληξε με τον πιο απάνθρωπο και δόλιο τρόπο την Ελλάδα το 2010, εμφανίστηκε η ευρείας γεωγραφικής έκτασης λαίλαπα της επιδημίας του covid19, που έπληξε κυρίως τις χώρες του ανεπτυγμένου οικονομικά κοινωνικοπολιτικού συστήματος του πλανήτη. Η λαίλαπα αυτή δεν είναι μια επικίνδυνη επιδημία που απειλεί τη δημόσια υγεία, αλλά μια πραγματική κρίση, όχι μόνο γιατί έχει καταστροφικές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία, αλλά και γιατί πλήττει και βαθύτερα τον πολιτισμό με σοβαρές παραβιάσεις των αρχών προστασίας της αξίας και της προσωπικότητας του ανθρώπου.
Και στις δύο ιστορικά κορυφαίες κρίσεις, δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς τρία στοιχεία που τις συνδέουν: πρώτον, τον σύντομο χρόνο που μεσολάβησε για να ακολουθήσει η δεύτερη πριν ακόμη λήξει η πρώτη, δεύτερον, τις ριζικές για την υπόσταση του οικονομικού συστήματος συνέπειες της αντιμετώπισης και των δύο, τρίτον, την ομοιότητα του τρόπου επιβολής των μέτρων για την αντιμετώπιση και των δύο κρίσεων.
Το πρώτο στοιχείο έχει σημασία, όχι για τη βραχύτητα του χρόνου αυτήν καθ’ εαυτήν, αλλά λόγω των δύο επόμενων στοιχείων: το ότι και οι δύο κρίσεις έπληξαν στα θεμέλιά του το οικονομικό σύστημα του παραδοσιακού καπιταλισμού και το ότι το σύστημα μέτρων αντιμετώπισης των δύο κρίσεων επιβλήθηκε με τη δημιουργία ψυχολογικού τρόμου: η πρώτη για την οικονομική κατάρρευση των κοινωνιών που θα προκαλούσε και η δεύτερη για τη μαζική θνησιμότητα που θα προκαλούσε η λοίμωξη. Το ότι και οι δύο κρίσεις πλήττουν τις βάσεις του οικονομικού συστήματος εννοούμε το εξής:
Πρώτον ότι και οι δύο κρίσεις έπληξαν και πλήττουν θανάσιμα τον μεσαίο χώρο των επιχειρήσεων παραγωγής οικονομικών αγαθών, οι οποίες αποτελούν τον κορμό του παραδοσιακού καπιταλιστικού συστήματος, καθώς και τον κορμό των εθνικών οικονομιών, όπου η πολιτική του εθνικού κράτους και ο ιδιοκτήτης μέσω του θεσμού προστασίας της ιδιοκτησίας παίζουν ακόμη, πολύ μειωμένο μεν, αλλά κάποιον μικρό καθοριστικό ρόλο στην εξουσία διαχείρισης των πηγών και της επένδυσης του κεφαλαίου.
Δεύτερον, και στις δύο περιπτώσεις έγινε χρήση λήψης αυστηρότατων μέτρων «προστασίας» της οικονομίας η πρώτη και της δημόσιας υγείας η δεύτερη.
Τρίτον, για την επιβολή των μέτρων χρησιμοποιήθηκαν επιτυχώς και στις δύο κρίσεις σε πλήρη έκταση οι μέθοδοι του κοινωνικού σοκ και της κοινωνικής φοβίας, κυρίως δε της πλύσης εγκεφάλου. Με αυτές τις μεθόδους, που εφάρμοσαν όλες οι κυβερνήσεις της Δύσης και άσκησε το σύνολο των ΜΜΕ, προβλήθηκε με τον πιο εκφοβιστικό και τρομοκρατικό τρόπο καταστροφική επικινδυνότητα της οικονομικής κρίσης και της επιδημίας, πάντοτε δε με ασαφείς επεξηγήσεις, χωρίς τεκμηρίωση και με αποκλεισμό κάθε διαλόγου. που θυμίζουν μεθόδους ολοκληρωτισμού.
Τέταρτον, και στις δύο κρίσεις έγινε και γίνεται συνεχώς, για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, τόσο εκτεταμένη (από όλη τη Δύση) παραβίαση όλων των θεμελιωδών αρχών νομιμότητας: των αρχών προστασίας της αξίας του ανθρώπου, των δικαιωμάτων του ανθρώπου και της δημοκρατικής αρχής, χωρίς καμιά αντίδραση σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο και με πλήρη απώλεια της κοινωνικής ευαισθησίας.
Όλα αυτά αποτελούν βάση βαθύτερων σκέψεων, το περιεχόμενο των οποίων μας έχει απασχολήσει πολλές φορές από το 2010 σε σχέση με την πρώτη κρίση. Εδώ θα καταθέσομε, αντί για θέσεις και σκέψεις δικές μας, δικαιολογημένα ερωτήματα για τη σημερινή κρίση της επιδημίας του covid19 και των μέτρων αντιμετώπισής της, τα οποία πρέπει να έχει θέσει μέσα του κάθε υπεύθυνος άνθρωπος και πολίτης, που διατηρεί ζωντανή τη συνείδηση του υπεύθυνου μέλους της κοινωνίας. Αυτά τα ερωτήματα είναι πρόσφορα για να διασωθεί η σκέψη και η ελευθερία της προσωπικότητας και να καταπολεμηθεί η υποδούλωση του ανθρώπου.
Επειδή σήμερα τα ερωτήματα που αφορούν και υπερασπίζονται το ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον, για ευνόητους λόγους, στιγματίζονται εύκολα ως «λαϊκισμός» και ως «αντικοινωνική αντίδραση», επισημαίνω προκαταρκτικά ότι όσα αναφέρω εδώ δεν αποτελούν κανενός είδους κομματική αντιπολίτευση, ούτε εκφράζουν αντίθεση προς τα μέτρα, που επιβλήθηκαν με βάση την πραγματική και σωστά ερμηνευμένη γνώμη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και της Ιατρικής Επιστήμης. Αντίθετα, τα ερωτήματα είναι προϊόν της συνείδησης της ευθύνης που πρέπει να έχει κάθε άνθρωπος ως μέλος της ανθρώπινης κοινωνίας και κάθε πολίτης μιας πολιτείας. Πρόκειται για διατύπωση ερωτημάτων, των οποίων η θέση και η αξίωση απάντησης αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα, που εγγυώνται το διεθνές δίκαιο και τα συντάγματα όλων των δημοκρατικών χωρών. Μοναδικός σκοπός των ερωτημάτων είναι η κίνηση κοινωνικού διαλόγου, ο οποίος αποτελεί την πηγή ύπαρξης της ανθρώπινης κοινωνίας, τη βάση της ελευθερίας του ανθρώπου και της δημοκρατίας και ο οποίος, παρα ταύτα, έχει εκλείψει από την πολιτική κοινωνία που φαίνεται να λειτουργεί σήμερα ως αγέλη. Οι θέσεις και τα ερωτήματα που ακολουθούν, καταβλήθηκε προσπάθεια να θεμελιώνονται στα πορίσματα των επιστημονικών κλάδων της πολιτικής επιστήμης, της κοινωνιολογίας, της επικοινωνίας και ενημέρωσης και της επιστήμης του δικαίου, τόσο ως προς την ουσία, όσο και ως προς τη συνταγματική και τη διεθνή νομιμότητά τους. Κάθε επιστημονικά θεμελιωμένη αντίρρηση σ’ αυτά είναι επιθυμητή για χάρη της αλήθειας.
ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ
Για να γίνουν κατανοητά τα ερωτήματα που θα ακολουθήσουν, επισημαίνονται ορισμένες, κατά τη γνώμη μου, κοινώς γνωστές και αποδεκτές θέσεις, στις οποίες και στηρίζονται οι απορίες μας:
1. Η Επιστήμη εκφράζει -όπως και για κάθε αντικείμενο επιστημονικής γνώσης- για την εμφάνιση και εξάπλωση του ιού cοvid19 απλή γνώμη τόσο με τη μορφή της σύστασης προς το κοινό, όσο και με τη μορφή της πρότασης γνώμης προς την πολιτεία ως προς τα επιστημονικώς κατάλληλα μέτρα προληπτικής ή κατασταλτικής αντιμετώπισής του. Η ευθύνη της θεμελιώνεται ως προς το δικαιολογημένο ή μη του τυχόν επιστημονικού λάθους. Αυτό δεν μπορεί, ούτε επιτρέπεται να ελεγχθεί χωρίς θεμελιωμένη επιστημονική γνωμοδότηση. Οι πολίτες γενικά είναι ελεύθεροι να ακολουθούν ή να μην ακολουθούν τις συστάσεις της Επιστήμης προς το κοινό.
2. Η επιβολή υποχρεωτικών μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας ανήκει αποκλειστικά στην πολιτεία, η οποία έχει η ίδια και τα εντεταλμένα όργανά της (η πολιτική ηγεσία του πολιτεύματος και τα αρμόδια όργανα της εκτελεστικής εξουσίας, νοσοκομεία κ.λπ.) την ευθύνη για τη νομιμότητα των μέτρων, καθώς και των οργάνων της δικαστικής λειτουργίας για την τήρηση της νομιμότητας. Η επιβολή των μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας αποτελεί όχι δικαίωμα, αλλά υποχρέωση του κράτους, που επιβάλλει το σύνταγμα κάθε χώρας και το διεθνές δίκαιο.
3. Το κράτος και ο κάθε αρμόδιος διεθνής ή κρατικός φορέας δημόσιας εξουσίας, πριν και κατά τη διάρκεια της επιβολής των μέτρων, οφείλουν να σταθμίζουν τις βλάβες, τους κινδύνους και τον βαθμό επικινδυνότητάς τους, που προκαλούν στα άλλα ζωτικά συμφέροντα και στις άλλες βασικές ανάγκες της κοινωνίας και της πολιτείας (κυριαρχία, επιβίωση, κοινωνική συμβίωση, προστασία από τις άλλες ασθένειες) και να αποφασίζουν τη επιβολή ή μη, καθώς κα την έκταση και το είδος ή τον τρόπο συνέχισής τους. Επομένως στην ευθύνη της πολιτείας και των οργάνων της ανήκει, εκτός από την επιβολή: η επιλογή του είδους, η έκταση, η διάρκεια, η αυστηρότητα, η επιλογή των εξαιρέσεων κ.λπ. των μέτρων. Επίσης: τα μέτρα πρέπει να είναι νόμιμα, να γίνονται, δηλαδή, με νόμιμο τρόπο και με πιστή εφαρμογή των οδηγιών της επιστήμης. Δε δικαιολογούνται μέτρα τα οποία δε συνιστά η επιστήμη για τον συγκεκριμένο κίνδυνο, αλλά επιβάλλονται, για να διευκολυνθεί το κράτος στην τήρηση των νόμιμων μέτρων. (Για παράδειγμα, απαγορεύεται η κυκλοφορία σε ακατοίκητους χώρους, για να μην έχει το βάρος της επιτήρησης το κράτος)
4. Τα κράτος έχει την υποχρέωση, από ρητές διατάξεις του Συντάγματος και από θεμελιώδεις αρχές του διεθνούς δικαίου, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κινδύνου, να προβαίνει στην επιβολή επίταξης εργασίας και μέσων παροχής υπηρεσιών όλων των αναγκαίων κατηγοριών (ιατρικού, νοσοκομειακού, εργατικού βοηθητικού προσωπικού όλων των υπηρεσιών, φρούρησης και ελέγχου τήρησης των μέτρων κ.λπ.). Επίσης έχει την υποχρέωση να αξιοποιεί πλήρως τον εθελοντισμό και κάθε εθελοντική προσφορά από το εσωτερικό και το εξωτερικό.
5. Το κράτος έχει το δικαίωμα και την υποχρέωση να αξιώνει από τους οργανισμούς της διεθνούς κοινότητας, των οποίων αποτελεί μέλος, τη συμβολή τους στην αντιμετώπιση του κινδύνου, ιδίως στην περίπτωση αναγκών, η ικανοποίηση των οποίων υπερβαίνει τις δυνάμεις του.
6. Το κράτος έχει αμέριστη την ευθύνη για τη νόμιμη ενημέρωση της κοινωνίας. Συγκεκριμένα, έχει την υποχρέωση από το Σύνταγμα και το διεθνές δίκαιο για σωστή, αντικειμενική πλήρη και καθημερινή ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου για την πορεία του κινδύνου, για την αναγκαιότητα των επιβαλλόμενων μέτρων και για το κοινωνικό και οικονομικό κόστος των μέτρων αντιμετώπισης, αποφεύγοντας να δημιουργεί φοβίες και εσφαλμένες εντυπώσεις.
7. Το κράτος έχει την υποχρέωση να ενημερώνει επίσημα και αντικειμενικά το ίδιο την κοινωνία και να ελέγχει την ενημέρωσή της από ιδιωτικούς φορείς, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την τεκμηριωμένη επιστημονική γνώση που υπάρχει σήμερα, την επικίνδυνη ενημέρωση από τα έντυπα, τα οπτικοακουστικά και τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, που εκμηδενίζει την προσωπική κρίση των αποδεκτών, εμφυτεύει την ενημερωτική γνώση με τρόπους «πλύσης εγκεφάλου», δημιουργίας κοινωνικής φοβίας, τεχνητών επιθυμιών και προσδοκιών, εικονικών εντυπώσεων και παραστάσεων, εφησυχασμών, ευκολιών διαβίωσης κ.ά., μεταβάλλοντας την κοινωνία ανθρώπων σε κοινωνία αγέλης.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Με αυτές τις θέσεις, η επιβολή των μέτρων για την αντιμετώπιση του covid19 στην Ελλάδα και διεθνώς, λόγω και της πρωτοφανούς αυστηρότητας και έκτασης και των επίσης πρωτοφανών συνεπειών του για το κοινωνικό σύνολο, είναι φυσικό να δημιουργεί σε κάθε υπεύθυνο άνθρωπο τα ακόλουθα ερωτήματα:
1. Οι πολιτικές ηγεσίες των χωρών, τα ΜΜΕ και το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού υποστηρίζουν ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) επιβάλλει τη λήψη των επιβαλλόμενων μέτρων για την αντιμετώπιση του ιού ως απαραίτητων για την προστασία της δημόσιας υγείας. Από όσα γνωρίζομε γενικά για τις επιστημονικές ανακοινώσεις για λήψεις μέτρων προστασίας και από ό,τι προκύπτει από τη διατύπωση ανακοινώσεων του Παγκόσμιου Οργανισμού και πολλών επιστημόνων διεθνούς κύρους, οι σχετικές δηλώσεις αποτελούσαν συστάσεις. Όπως δε επισημάνθηκε από εκπροσώπους της επιστήμης, δεν μπορεί να βεβαιώσει ούτε για την καταλληλότητα, ούτε για τον τρόπο επιβολής, ούτε για την αποτελεσματικότητα των μέτρων που συνιστώνται, λόγω της πλήρους άγνοιας του ιού. Τα μέτρα συνιστώνται απλώς ως προϊόν γνώσης αντιμετώπισης άλλων μικροβίων και ιών και της σημερινής εμπειρικής παρακολούθησης της πορείας εξέλιξης της ίωσης από τον covid19. Επειδή άλλο επιβολή ως απαραίτητων λόγω επιστημονικής γνώσης και άλλο σύσταση χωρίς επιστημονική ειδική γνώση, και άλλες συνέπειες έχει για το κοινωνικό σύνολο το μήνυμα της επιβολής και άλλες το μήνυμα της σύστασης:
Ερωτάται:
Η θέση του ΠΟΥ και της ιατρικής επιστήμης είναι γνωμοδοτική σύσταση μέσων πρόληψης της μετάδοσης του ιού με όλες τις ελλείψεις γνώσης του, ή επιτακτική σύσταση επιβολής των μέτρων με πλήρη βεβαιότητα για την αποτελεσματικότητά τους;
Την απάντηση πρέπει να δώσει και ο ΠΟΥ και οι ελληνική ιατρική επιστήμη.
2. Ο ΠΟΥ δημιούργησε νέο όρο για την επιδημία του covid19, τον όρο «πανδημία» και την παρουσίασε με χαρακτηρισμούς και δηλώσεις πολύ μεγάλης επικινδυνότητας.
Ερωτάται:
Σε σύγκριση με άλλες μέχρι σήμερα γνωστές επιδημίες μεγάλης θνησιμότητας και ευρείας διεθνούς εξάπλωσης και με βάση την πραγματική έκταση εξάπλωσης του κορωνοϊού, είναι επιστημονικά δικαιολογημένος ο νέος όρος «πανδημία» και η επισήμανση της υψηλής επικινδυνότητάς του, που εντείνουν τη φοβία; Υπάρχει επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση;
3. Οι ασάφειες και οι αστάθειες της ιατρικής επιστήμης ως προς τα μέτρα και του τρόπου αντιμετώπισης της επιδημίας είναι, ως ένα λογικό σημείο κατανοητές, λόγω της άγνοιας του ιού και των ιδιοτήτων του. Αυτή που δεν είναι κατανοητή είναι η παλινδρόμηση ως προς τη χρησιμότητα της μάσκας, ενός τόσο απλού, συνηθισμένου και ανέκαθεν γνωστού μέσου προφύλαξης από λοιμώξεις. Η παλινδρόμηση συνίστατο από απρόσφορη και βλαβερή (αρχικά), μέχρι απολύτως απαραίτητη (σήμερα). Η παλινδρόμηση έγινε και από τον ΠΟΥ! Το περίεργο δε είναι -αυτό που δημιουργεί στο αδαές κοινό δικαιολογημένες υποψίες- ότι η μεταβολή συνέπεσε και με την αθρόα παραγωγή μασκών.
Ερωτάται:
Δε θα έπρεπε να υπάρχει μια επεξήγηση για την παλινδρόμηση αυτή ενός τόσο συνηθισμένου μέτρου; Ήταν τόσο δύσκολο επιστημονικά να διαγνωσθεί εξαρχής η χρησιμότητα ή μη αυτού του μέτρου;
4. Η συνεχής απασχόληση των ΜΜΕ και της επίσημης ενημέρωσης του κράτους έχει εκτοπίσει σε δεύτερη θέσει όλα τα μεγάλα παγκόσμια και εθνικά θέματα.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ: https://www.antikry.gr/2020/10/blog-post_46.html