Οργανωμένο σχέδιο, που θα προκαλέσει τη συγχώνευση εκατοντάδων ενοριών και εν τέλει και ολόκληρων μητροπόλεων, φοβούνται στην Εκκλησία ότι δρομολογεί η «τρόικα». Τα κενά που δημιουργούνται από τη μη πρόσληψη νέων εφημερίων διαρκώς αυξάνονται.Για το 2012, το υπουργείο Παιδείας ενέκρινε την πρόσληψη μόλις εβδομήντα κληρικών. Την ίδια στιγμή θα συνταξιοδοτηθούν περισσότεροι από διακόσιοι ιερείς.
Με τον συγκεκριμένο αριθμό καλύπτεται μία θέση σε κάθε μητρόπολη και το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο εμφανές στα χωριά της επαρχίας, όπου ένας ιερέας εξυπηρετεί τρία και τέσσερα χωριά. Το συγκεκριμένο «καθεστώς» θα ισχύσει, όπως προβλέπει το τελευταίο Μνημόνιο, που ψηφίστηκε την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή,τουλάχιστον μέχρι το 2016.
Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο στον αριθμό των ιερέων, που οι μητροπολίτες προσπαθούν να τον καλύψουν με τις χειροτονίες άμισθων κληρικών. Αυτό που φοβούνται περισσότερο είναι τι θα ακολουθήσει μετά την αξιολόγηση των κληρικών,η οποία έχει ήδη ξεκινήσει. Οι ιερείς παρέλαβαν πρόσφατα από το υπουργείο Οικονομικών τα απαραίτητα έγγραφα, τα οποία πρέπει να συμπληρώσουν και να επιστρέψουν στις μητροπόλεις μέχρι το τέλος του έτους. Σε αυτά καλούνται να συμπληρώσουν τις σπουδές τους, την προϋπηρεσία τους, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο ποιμαντικό τους έργο αλλά και να δώσουν τον βαθμό που πιστεύουν ότι αξίζει να πάρει ο… εαυτός τους! Αξιολογούνται ως δημόσιοι υπάλληλοι, με καθαρά τεχνοκρατικά κριτήρια, χωρίς να προσμετράται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του «επαγγέλματος». Τα έγγραφα, όταν συμπληρωθούν, θα τα παραλάβουν οι πρωτοσύγκελοι ή οι αρχιερατικοί επίτροποι και στη συνέχεια θα γίνει η τελική αξιολόγηση από τους μητροπολίτες.
Πολλοί ιερείς αλλά και μητροπολίτες ανησυχούν ότι αυτή η εσωτερική διαδικασία δεν είναι απλή υπόθεση, αλλά υποκρύπτει άλλες σκοπιμότητες.
«Έχουν άλλα σχέδια;»
Στο εσωτερικό της Εκκλησίας υπάρχουν πολλοί που δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους και θεωρούν πως ο Αρχιεπίσκοπος και η Ιεραρχία έχουν ήδη «παγιδευτεί» από την«τρόικα», αποδεχόμενοι την αξιολόγηση.
«Ο ιερέας ενός χωριού αντιμετωπίζεται όπως και ο δάσκαλος. Όπως στα χωριά συγχωνεύονται τα σχολεία και οι μαθητές ενοποιούνται, ποιος μας διαβεβαιώνει ότι δεν θα γίνει το ίδιο και με τις ενορίες που έχουν μόλις δέκα και είκοσι ενορίτες;», αναρωτιέται κληρικός με πολυετή εμπειρία σε μεγάλες διοικητικές θέσεις. «Ο κληρικός που θα δηλώσει στην αξιολόγηση ότι δεν έχει κόσμο για να κάνει, π.χ., κατηχητικά σχολεία ή μεγάλο ποιμαντικό έργο, ελλείψει ανθρώπων, θα αξιολογηθεί από ένα κομμάτι χαρτί, χωρίς να έχουν υπολογιστεί ούτε οι σπουδές του ούτε η εμπειρία του. Γιατί αυτά είναι υποκειμενικά στον χώρο της Εκκλησίας»,συμπληρώνει.
«Ποιος μας διαβεβαιώνει ότι το υπουργείο Οικονομικών στο τέλος δεν θα ζητήσει τη συγχώνευση ενοριών, όπως συγχωνεύονται οι εφορίες, τα νοσοκομεία και άλλα ΝΠΔΔ;». Ο κληρικός αναφέρει ως παράδειγμα τη Μητρόπολη Φωκίδας, που έχει εκατό χωριά, εκ των οποίων τα ογδόντα ορεινά. Η μητρόπολη στη Ναύπακτο έχει πέντε ενορίες. «Μπορεί να κρατηθεί μια μητρόπολη με πέντε ενορίες;
Όχι βέβαια. Επομένως θα οδηγηθούμε στην αλλαγή του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας, για να γίνει η συγχώνευση όχι μόνο των ενοριών, αλλά και των μητροπόλεων, όπως ακριβώς οι ιερείς αντιμετωπίζονται τώρα ως δημόσιοι υπάλληλοι και ως τέτοιοι αξιολογούνται».
«Θυμηθείτε τι έλεγε ο Μακρυγιάννης για τους Βαυαρούς που αφάνισαν τα μοναστήρια και πετούσαν τους καλόγερους στους δρόμους, πωλώντας στο Μοναστηράκι τα εκκλησιαστικά σκεύη», υπενθυμίζει ηγούμενος μεγάλης και ιστορικής μονής. «Και χάλασαν οι Μπαυαρέζοι και ρήμαξαν όλους τους ναούς των μοναστηριών», έγραφε τότε για τα έργα των Βαυαρών πριν από δύο αιώνες. «Το μόνο που εύχομαι είναι να μην επαναληφθεί η ιστορία…», καταλήγει.
Με τον συγκεκριμένο αριθμό καλύπτεται μία θέση σε κάθε μητρόπολη και το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο εμφανές στα χωριά της επαρχίας, όπου ένας ιερέας εξυπηρετεί τρία και τέσσερα χωριά. Το συγκεκριμένο «καθεστώς» θα ισχύσει, όπως προβλέπει το τελευταίο Μνημόνιο, που ψηφίστηκε την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή,τουλάχιστον μέχρι το 2016.
Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο στον αριθμό των ιερέων, που οι μητροπολίτες προσπαθούν να τον καλύψουν με τις χειροτονίες άμισθων κληρικών. Αυτό που φοβούνται περισσότερο είναι τι θα ακολουθήσει μετά την αξιολόγηση των κληρικών,η οποία έχει ήδη ξεκινήσει. Οι ιερείς παρέλαβαν πρόσφατα από το υπουργείο Οικονομικών τα απαραίτητα έγγραφα, τα οποία πρέπει να συμπληρώσουν και να επιστρέψουν στις μητροπόλεις μέχρι το τέλος του έτους. Σε αυτά καλούνται να συμπληρώσουν τις σπουδές τους, την προϋπηρεσία τους, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο ποιμαντικό τους έργο αλλά και να δώσουν τον βαθμό που πιστεύουν ότι αξίζει να πάρει ο… εαυτός τους! Αξιολογούνται ως δημόσιοι υπάλληλοι, με καθαρά τεχνοκρατικά κριτήρια, χωρίς να προσμετράται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του «επαγγέλματος». Τα έγγραφα, όταν συμπληρωθούν, θα τα παραλάβουν οι πρωτοσύγκελοι ή οι αρχιερατικοί επίτροποι και στη συνέχεια θα γίνει η τελική αξιολόγηση από τους μητροπολίτες.
Πολλοί ιερείς αλλά και μητροπολίτες ανησυχούν ότι αυτή η εσωτερική διαδικασία δεν είναι απλή υπόθεση, αλλά υποκρύπτει άλλες σκοπιμότητες.
«Έχουν άλλα σχέδια;»
Στο εσωτερικό της Εκκλησίας υπάρχουν πολλοί που δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους και θεωρούν πως ο Αρχιεπίσκοπος και η Ιεραρχία έχουν ήδη «παγιδευτεί» από την«τρόικα», αποδεχόμενοι την αξιολόγηση.
«Ο ιερέας ενός χωριού αντιμετωπίζεται όπως και ο δάσκαλος. Όπως στα χωριά συγχωνεύονται τα σχολεία και οι μαθητές ενοποιούνται, ποιος μας διαβεβαιώνει ότι δεν θα γίνει το ίδιο και με τις ενορίες που έχουν μόλις δέκα και είκοσι ενορίτες;», αναρωτιέται κληρικός με πολυετή εμπειρία σε μεγάλες διοικητικές θέσεις. «Ο κληρικός που θα δηλώσει στην αξιολόγηση ότι δεν έχει κόσμο για να κάνει, π.χ., κατηχητικά σχολεία ή μεγάλο ποιμαντικό έργο, ελλείψει ανθρώπων, θα αξιολογηθεί από ένα κομμάτι χαρτί, χωρίς να έχουν υπολογιστεί ούτε οι σπουδές του ούτε η εμπειρία του. Γιατί αυτά είναι υποκειμενικά στον χώρο της Εκκλησίας»,συμπληρώνει.
«Ποιος μας διαβεβαιώνει ότι το υπουργείο Οικονομικών στο τέλος δεν θα ζητήσει τη συγχώνευση ενοριών, όπως συγχωνεύονται οι εφορίες, τα νοσοκομεία και άλλα ΝΠΔΔ;». Ο κληρικός αναφέρει ως παράδειγμα τη Μητρόπολη Φωκίδας, που έχει εκατό χωριά, εκ των οποίων τα ογδόντα ορεινά. Η μητρόπολη στη Ναύπακτο έχει πέντε ενορίες. «Μπορεί να κρατηθεί μια μητρόπολη με πέντε ενορίες;
Όχι βέβαια. Επομένως θα οδηγηθούμε στην αλλαγή του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας, για να γίνει η συγχώνευση όχι μόνο των ενοριών, αλλά και των μητροπόλεων, όπως ακριβώς οι ιερείς αντιμετωπίζονται τώρα ως δημόσιοι υπάλληλοι και ως τέτοιοι αξιολογούνται».
«Θυμηθείτε τι έλεγε ο Μακρυγιάννης για τους Βαυαρούς που αφάνισαν τα μοναστήρια και πετούσαν τους καλόγερους στους δρόμους, πωλώντας στο Μοναστηράκι τα εκκλησιαστικά σκεύη», υπενθυμίζει ηγούμενος μεγάλης και ιστορικής μονής. «Και χάλασαν οι Μπαυαρέζοι και ρήμαξαν όλους τους ναούς των μοναστηριών», έγραφε τότε για τα έργα των Βαυαρών πριν από δύο αιώνες. «Το μόνο που εύχομαι είναι να μην επαναληφθεί η ιστορία…», καταλήγει.
πηγή: Παρόν 11/`11/2012
ΣΧΟΛΙΟ: Άγιοι Ιεράρχες, αν είναι αλήθεια αυτά, ήλθε η ώρα να "αντιπαρατεθούμε" με τις δυνάμεις του σκότους. Ήλθε η ώρα να δώσουμε τον "αγώνα τον καλό". Ταπεινά καταθέτω ότι ο αγώνας ο καλός δεν είναι πάντα το να "δείχνω" ότι "συμφωνώ" με τους "κρατούντας".
Χαίρετε εν Κυρίω
π. Φώτιος Βεζύνιας